SOS à Téhéran

Frankreich 2001 · 84 Minuten
Regie: Sou Abadi
Drehbuch: ,
Kamera: S. Allaverdi

Doku­men­ta­tion (16mm)

»Wie denken die Menschen im heutigen Iran?
Fünf Monate Drehzeit in ausge­wählten Insti­tu­tionen im Stil des Direct Cinema versuchen, eine Antwort zu geben: ›Das Notruf­te­lefon‹, das das Gesund­heits­mi­nis­te­rium einge­richtet hat; das ›Hilfs­kom­mitee des Imam‹, in den ersten Tagen der Revo­lu­tion von Ayatollah Khomeini für die Armen und Bedürf­tigen gegründet; die vom Gesund­heits­mi­nis­te­rium orga­ni­sierten vorehe­li­chen Sexu­al­erzie­hungs­kurse, die gegen die stei­genden Bevöl­ke­rungs­zahlen anzugehen versuchen, und andere Initia­tiven. Orte, wo alle irani­schen Tabus gebrochen werden, und wo man frei über das Leben lachen kann. Zwei Mädchen­gruppen, eine Gruppe von Frauen in ihren Dreißi­gern, eine kleinere Gruppe von fünf Paaren zwischen Vierzig und Fünfzig wurden mona­te­lang mit ihrer Zustim­mung gefilmt.
Zum ersten Mal sprechen IranerInnen frei von sich selbst, äußern sich gar über ihre tägliche Schi­zo­phrenie als eine Folge der Isla­mi­schen Republik, über den Abgrund zwischen öffent­li­chem und privatem Bereich, über Themen wie die Beziehung zwischen Religion und Sexua­lität, über ihr eigenes Bedürfnis, an der Tradition fest­zu­halten, was sie nicht nur zu Opfern, sondern auch zu einem Teil des Systems macht, über ihr Bedürfnis nach indi­vi­du­eller Freiheit ...
Ein großes Tableau vom Leben der Frauen in der Isla­mi­schen Republik, für Reich und Alt, für die Gebil­deten und die Analpha­beten, die Reli­giösen und die Atheisten, die Verhei­ra­teten und die jungen Ledigen.

What is Iran thinking today?
A five months cinema-direct shooting in selected insti­tu­tions tries to answer this question: ›The Help Line‹, a phone help line created and managed by the ministry of health; ›The Imam’s Relief Committee‹, a chari­table body setup by Ayatollah Khomeini at the early days of the revo­lu­tion, which helps the poor and needy; The compul­sory pre-marital sex education classes organized by the Ministry of Health, which try to invert this trend of popu­la­tion growth: Every new couple has to attend this course before the wedding ceremony; ›The Foun­da­tion of Marriage‹, a marriage bureau operated by strict Islamists and Dr. Majd’s group therapy, a psycho­ana­lyst for Tehran’s wealt­hiest people. Once in a week, groups of ten to twenty people meet in Dr. Majd’s office to speak out, to pread their guts out, to quote a group member, about their problems and their wonde­rings: A place where all Iranian taboos are broken, also a shelter to laugh about life that is quite hough.Two groups of female teenagers, one of women in their thirties, and a smaller one made of five couple in their forties, all of them accepted to be filmed for months.
For the first time, Iranian freely speak about them­selves, bringing out facts like daily schi­zo­phrenia as a result of the Islamic Republic, a gap between public and private areas, like rela­ti­ons­hips between religion and sexuality, their awareness of their own remnants of tradi­tions which makes them not only victims of the system, but part of it, or their need for indi­vi­dual freedom…
A picture of women’s life under Islamic Republic, for the rich, the poor, the educated, the illi­te­rate, the religious, the atheistic, the married or the adolescent.

›In all these places, our shooting system remains the same : A team as small as possible, camera operator, sound recordist and director, a team that spends most of its time to observe and to get accepted. We don’t ask any question – neither to the clients, nor to the social workers, even as a debrie­fing: we just stand there, trying to be invisible and forgotten, and record when it seems inte­res­ting to us. The first two months were only about that and getting autho­riza­t­ions from the minis­tries as well as from Herasat, the Iranian KGB, from the local boards them­selves, and from the people who were filmed, to show the centers daily life besides the meetings them­selves.
By filming in places where people talk about their lives, we show what Iran is like today when you scratch the surface clichés, the contra­dic­tions of a modern society, of a mega town like Tehran that is expected to live under religious rules written fourteen centuries ago: A bouquet of surrea­li­stic situa­tions, from the saddest to the funniest.‹(Sou Abadi and Olivier Klein)

Produk­tion: Rochdale, Olivier Klein, 25 rue Saint Vincent de Paul, F-75010 Paris, France, Tel. +33142812232, Fax +448701694871, e-mail: klein@roch­da­le­group.com. www. olivier.klein.freesurf.fr
Gefördert von: French National Cinema Center
Welt­rechte: Doc & Co, Catherine Le Clef, 13 rue Portefoin, F-75003 Paris, France, Tel. 01 42 77 56 87, Fax 01 42 77 36 56, e-mail: catleclef@compu­serve.com
Preise: Preis der Jan Vrijman Foun­da­tion in Amsterdam 2001

BIO-Filmo­gra­phie
Sou Abadi

Geboren 1968. Sie studierte Mathe­matik und Physik, dann Anthro­po­logie. Seit acht Jahren arbeitet sie als Cutterin. Davor wirkte sie als Schnitt-Assis­tentin an einigen fran­zö­si­schen Spiel­film­pro­jekten mit (›L’année Juliette‹, ›Himalaya‹, ›Comme un aimant‹). SOS à Téhéran ist ihr erster langer Doku­men­tar­film.

Filme (Auswahl):
1994 Iranians of france
1995 The Diagonal Thief (Schnitt, Regie Jean Darrigol, Festival de Cannes).
1999 Letter to Emma (Schnitt, Regie Joseph Simas)
2000 SOS à Téhéran«

(16. Inter­na­tio­nales Doku­men­tar­film­fes­tival München)

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