»Afrika befindet sich an einem anderen Moment in der Geschichte als der Rest der Welt,« erklärt der Polizeichef von Abidjan in Côte d’Ivoire. »Wir respektieren die Menschenrechte, aber wir haben unsere eigenen Ansichten darüber, was menschlich ist«, ist seine Antwort auf die Frage nach Folterungen. Kommissar Kouassi hatte Mosco Boucault erlaubt, von Anfang bis Ende die polizeilichen Ermittlungen im Mordfall an dem Polizeibeamten Toussaint Zoghouri zu filmen. Nach und nach stellen sich Kouassis Worte als Warnung und nicht als Entschuldigung heraus; nach westlichen Standards sind die Ermittlungsmethoden, die seine Polizei anwendet, auf jeden Fall brutal, grausam und gegen die Menschenrechte. Der Film bietet einen scharfen Blick auf die Vorgehensweisen der Polizei der Côte d’Ivoire, wo Kriminalität auf der Straße genauso üblich ist wie Repression des Staatsapparats auf das Volk.
»Africa stands at another moment in history than the rest of the world«, the Chief of Police of Abidjan in Côte d’Ivoire states in the beginning of the film. »We respect human rights, but we have our own opinions about what is humane«, is his response to the question whether he has commited atrocities and torture. This commissioner Kouassi gave director Mosco Boucault and his team permission to film, from beginning to end, the police inquiry into the assassination of officer
Toussaint Zoghouri, who was allegedly murdered by machete-carrying gangsters on 4 February 1995. By degrees, it becomes clear that Kouassi’s observation should be considered a warning instead of an excuse; to Western standards, the investigation methods used by his police force could certainly be called brutal, cruel and unorthodox. The film offers a unique glance at the doings of the police force of Côte d’Ivoire, where street violence is reflected by a regime that is at
least as repressive.
Un crime à Abidjan is a film from the series Enquêtes de police that Mosco Boucault initiated for the French television network La Sept/Arte.
BIO-FILMOGRAPHIE
Mosco Boucault
Filme:
UN GOÛT DE TOKYO
L’EMPIRE DES HOMMES
12 MILLIONS DE TOKYO
SORTIE DE SECOURS
LIRE C’EST VIVRE
DES »TERRORISTES« A LA RETRAITE
MÉMOIRE D’EX
NI TRAVAIL, NI FAMILLE, NI PATRIE
UN CRIME A ABIDJAN
PHILADELPHIE: FUSILLADE DE MOLE STREET